Multimédia
Médium - komunikační nebo sdělovací prostředek
• typ obsahu: obraz, zvuk (elektromagnetické vlnění, mechanické vlnění)
• prostředí obsahu - TV, internet
• nosiče obsahu - TV signál, CD, DVD, quicktime, jpeg
• signály → data → informace
• obsah → nosič (prostředí) → příjemce
Audiovizuální technologie
• Obraz: text - musíme znát jazyk, strukturovaný přenos jako informace; fotografie - vizuální vjem, reálné objekty (pouze záznam reality), kresba - tvorba (viz vjem)
• pohyblivý obraz - faktor času (např. animace, video)
• zvuk - záznam zvuku (řeč), hudba (akustické/elektronické nástroje)
Interakce - aktivní prvky (hyperlink), komunikace člověka s prostředím aplikace. Největší interakci potřebují počítačové hry.
Média kombinujeme za účelem rozšíření sdělení (1+1>2)
nejsilněji se do paměti ukládají čichové vjemy
nutné využít silné stránky jednotlivých prvků
celkový výsledek by měl být konzistentní - respektovat obsah a prostředí
Technologie - pojem ze 60. let 20. stol.
technologie v pozadí, zastoupena v nástrojích a technice
• pod technologií je většinou složitá věda (matematika)
• použití: zajištění kvality a uchování
• zpracování: úprava kvality, kreativita, příprava pro výstup (pro cílové médium)
• výstup: zajištění odpovídajícího výstupu vzhledem k účelu, zajištění zálohy pro další zpracování
Trend: digitální konverze médií
• fotografie → digitální fotky
• film → video → digitální video
• analogový zvuk → digitální zvuk (CD) → digitální komprimovaný zvuk
• zpracování signálu → zpracování dat
• profesionální sféra - pozvolný přechod
Digitalizace
analogový signál - digitální záznam (data)
• sampling (integrace) - frekvence
• kvantifikace - popsání hodnoty
• v rámci oboru (počet barev)
algoritmy - transformace
Problematika technologií
kvalita - věrnost: nereprodukuje přesně (např. reflexní barvy, proto se využívají pro tvorbu ochranných prvků - např. bankovky, stravenky)
kvantita
• objemová vs. výpočetní náročnost (archivace, přenos a prohlížení)
• průchodnost (propustnost) technologií - PC bus, network bandwidth, wireless bandwidth
Typy prostředí
1:1 - aplikace-standardy/vlastní přístup (hry)
• standard - jednodušší, známé vlastnosti
• vlastní systém - inovace, vlastní funkce, jedinečnost
1:N - web-html, flash, quicktime - kodifikované standardy
• standardy: poskytovatel obsahu + poskytovatel technologie → uživatel
1:N+1 - mobilní multimédia - i-mode, G3
• diferenciace - různý přístup a požadavky k obsahu
• přístupy - standardy, multiplatformní řešení
• komponenty - různé možnosti zapojení médií
Role standardů
standard: akceptovaná specifikace - kompatibilita, formát, nosič
různá prostředí - 1:N(+)
• platformy: PC, Apple, Unix
• regiony: znaky, konvence
strukturované a definované specifikace - modularita, rozšiřitelnost, přenositelnost, otevřenost -> flexibilita, obsah nezávislý na formátu, autor neřeší škálu prostředí
Specifika některých médií
• TV - normy PAL-NTSC - rozdílný přenos obrazové informace YVV - omezení normou
• WWW - komprese: omezení připojením, pseudo-standardy (asf, mov, ram)
• PC - omezení výkonem a kapacitou nosičů
• film - max. kvalita, Dolby, THX
Digitální multimédia
• kombinace více typů obsahu v kontextu několika prostředí a různých nosičů
• obsah: obraz, zvuk, video
• prostředí: PC + internet = „počítačová multimédia“
• nosiče: nejrozšířenější technologie
Situace - multimédia na každém kroku
• digitální zařízení (Apple digital hub, MS Mira) - digitální foto, kamery, mp3 přehrávače
• nástroje přešly do oblasti spotřební elektroniky
• jsou široce nabízeny, ale i očekávány - čeká se porozumění, ale i připravenost a schopnost
Aplikace využití
• zábava-hry: interakce, média (CD, DVD - doplněk tradičního obsahu)
• vzdělání - výukové aplikace: prezentace
• věda: aplikace kombinující práci s více médii - umožňuje jiný pohled na problém
• business: prezentace, reklama, vývoj